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Thèse Année : 2019

On Inequality of Opportunity: The Case of India

Sur l'inégalité des chances : le cas de l'Inde

Tista Kundu
  • Fonction : Auteur
  • PersonId : 1066953

Résumé

The thesis consists of three empirical chapters on the extent of inequality of opportunity in India using data from the National Sample Survey. Inequality of opportunity is conceptualized as the unequal distribution in an outcome that is generated by factors beyond any individual responsibility. Chapter 1 estimates the index measures of inequality of opportunity in India during the time frame of 2004-12, for consumption expenditure, wage earning and education. Taking caste, sex, region of residence, parental education and occupation as our fatalistic circumstances, both the non-parametric and parametric index shows that more than one-fourth of the respective inequality in wage and education is due to unequal opportunities among the circumstances. Since the traditional approach of non-parametric and parametric estimation strategy can not point out the meaningful intertwining among the circumstances, we further adopt the recently introduced approach of the regression tree analysis that is able to draw an opportunity tree by hierarchical order of circumstances. The opportunity tree for contemporary India identifi es parental education as one of the main circumstance variable behind the unequal opportunity in the country, especially for education. Chapter 2 focuses on a temporal perspective that explores equalization of opportunities among the different caste categories in India over the time span of 1983-2012, adopting the robust methodology of distributional dominance. The relatively upper caste groups are not only found to clearly dominate the historically disadvantageous caste categories, but the premium enjoyed by the former actually increases over time, as far as earning opportunity is concerned. Opportunity in consumption expenditure among the caste groups however have equalized to an impressive extent, especially during 2004-12. Chapter 3 estimates the degree of inequality of opportunity in access to elementary and post-elementary education among Indian children, using the dissimilarity index and the Human Opportunity Index. Indian children are found to enroll in elementary schools on time, irrespective of their circumstances. However children of lesser educated parents are always less likely to complete the eight years of elementary schooling on time, even in 2012, when elementary education is made free and compulsory by the Government, for all eligible children. The regional analysis reveals that access to basic educational opportunity is relatively worse for East and Central India.
La thèse se compose de trois chapitres empiriques sur l'ampleur de l'inégalité des chances en Inde à l'aide des données de la National Sample Survey. L'inégalité des chances est conceptualisée comme une distribution inégale dans un résultat qui est généré par des facteurs qui dépassent toute responsabilité individuelle. Le chapitre 1 donne une estimation des indexées de l'inégalité des chances en Inde au cours de la période du 2004-12, pour les dépenses de consommation, les salaires et l'éducation. Si nous considérons la caste, le sexe, la région de résidence, l'éducation parentale et le métier comme circonstances fatalistes, l'indice non paramétrique et l'indice paramétrique montrent que plus du quart de l'inégalité respective en matière de salaire et d'éducation est due à l'inégalité des chances. L'approche traditionnelle de la stratégie d'estimation paramétrique et paramétrique ne permettant pas de mettre en évidence une imbrication significative des circonstances, nous adoptons en outre l'approche la plus récente de l'analyse par arbre de régression, qui permet de tracer un arbre d'opportunité par ordre hiérarchique de circonstances. L'arbre des opportunités de l'Inde contemporaine identifié l'éducation parentale comme l'une des principales variables de l'inégalité des chances, en particulier dans le domaine de l'éducation. Le chapitre 2 se concentre sur une perspective temporelle qui explore l'égalisation des chances entre les différentes catégories de castes en Inde sur la période 1983-2012, en adoptant la méthodologie robuste de la dominance distributionnelle. Les groupes de castes relativement supérieurs non seulement dominent clairement les catégories de castes historiquement désavantageuses, mais la prime dont bénéficient les premiers augmente en fait avec le temps, en ce qui concerne les possibilités de revenus. Les opportunités de consommation des groupes de castes se sont toutefois égalisées de manière impressionnante, en particulier au cours de la 2004-12. Le chapitre 3 évalue le degré d'inégalité des chances d'accès aux études élémentaires et post-élémentaires chez les enfants indiens, à l'aide de l'indice de dissimilarité et de l'indice de chances humaines. On constate que les enfants indiens s'inscrivent à l'école primaire à temps, quelle que soit leur situation. Cependant, les enfants de parents moins scolarisés ont toujours moins de chances de terminer les huit années d'enseignement primaire à temps, même en 2012, année où l'enseignement primaire est rendu gratuit et obligatoire pour tous les enfants éligibles par le gouvernement. L'analyse régionale révèle que l'accès aux possibilités d'éducation de base est relativement moins bon pour l'Inde orientale et centrale.
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Origine : Fichiers produits par l'(les) auteur(s)
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Dates et versions

tel-02519121 , version 1 (25-03-2020)

Identifiants

  • HAL Id : tel-02519121 , version 1

Citer

Tista Kundu. On Inequality of Opportunity: The Case of India. Humanities and Social Sciences. Université de Cergy-Pontoise. Ecole doctorale no 405 : Economie, Management, Mathématiques et Physique (EM2P). Théorie _Economique, Modélisation et Applications (THEMA), 2019. English. ⟨NNT : ⟩. ⟨tel-02519121⟩

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