Women and Corporate Governance : Towards a New Model! - ESSEC Business School Accéder directement au contenu
Pré-Publication, Document De Travail Année : 2013

Women and Corporate Governance : Towards a New Model!

Résumé

The feminization of Boards has the potential to be a vector of change, bringing "added value" to organisations through gender diversity, thus creating greater efficiency. Promoting women to positions of power only makes sense, however, if these women are allowed to bring, in terms of skills and behavior, a difference to the table. This involves confronting the masculine model, in order to BUILD a model of mixed leadership integrating the "feminine" quotient (A.Arcier). A qualitative study on women and their relation to power, undertaken in France and abroad (published in October 2012), allowed the formulation of some hypotheses in order to construct a proposition of a mixed power model that would integrate both masculine and feminine "polarities" within enterprises and organisations (ValérieRocoplan).This article is the outcome of various influences: the data of this study (by the same author with the support of the firm Boyden) which was further enriched by the analysis of other publications on the subject, as well as the experience acquired within the framework of the program Women Be European Board Ready (created by ESSEC). The article deliberately focuses on the issues surrounding gender and governance in order to address the smooth and effective running of Boards. The study essentially aims to highlight the fact that women wishing to obtain these mandates, or those who have reached these posts, share a rigorous and idealised vision of the functioning of the Boards and demand a model based on "sustainable governance" that is better adapted to the challenges which Boards face in our corporate world of upheaval. These women are potential "engines" for change.
La féminisation des conseils est un vecteur de changement et doit apporter aux organisations une valeur ajoutée, liée à la diversité de genre, donc une meilleure efficience. Promouvoir les femmes à des postes de pouvoir, n'a cependant de sens que s'il est permis çà celles-ci d'apporter, en termes de compétences et de comportements, une différence. Cela suppose de confronter le modèle masculin pour CONSTRUIRE un modèle de leadership mixte intégrant le quotient " féminin " (A.Arcier).Une étude qualitative sur les femmes et leur relation au pouvoir, menée en France et à travers le monde, publiée en octobre 2012 , a permis de formuler quelques hypothèses quant à la construction d'un modèle de pouvoir mixte intégrant des " polarités " masculines et féminines au sein de l'entreprise et des organisations (Valérie Rocoplan). C'est à partir des données de cette étude, réalisée par l'auteur avec le soutien du cabinet Boyden, enrichies des nombreuses autres publications parues sur le sujet, mais aussi de l'expérience acquise dans le cadre du programme Women Be EuropeanBoardReady, fondé à l'ESSEC, que cet article est construit. Il réalise sciemment un focus sur le genre et la gouvernance pour interpeller le bon fonctionnement des conseils. Il a essentiellement pour objet de mettre en évidence le fait que les femmes souhaitant accéder à ces mandats ou ayant accédé à ces postes partagent une vision exigeante, voire idéalisée du fonctionnement des conseils participant ainsi à la construction d'un modèle de " gouvernance pérenne " exigeant et peut être plus adapté aux défis qu'un conseil affronte désormais dans notre monde en bouleversement. Les femmes sont " moteur " potentiel de changement.
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Dates et versions

hal-00862715 , version 1 (17-09-2013)

Identifiants

  • HAL Id : hal-00862715 , version 1

Citer

Viviane de Beaufort, Lucy Summers. Women and Corporate Governance : Towards a New Model!. 2013. ⟨hal-00862715⟩

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